| |
Down with Blood Pressure
by Kim Erickson
January 6, 2002
Down with Blood Pressure
by Kim Erickson
More than one of four Americans suffers from high blood
pressure, also known as hypertension. This so-called silent
killer is often the first step in developing long-term
problems like heart disease and stroke. According to the
American Heart Association, high blood pressure leads to
about 45,000 deaths a year and contributes to another
210,000.
Hypertension is more common in women beginning at age 50,
particularly African-American women. And since high blood
pressure rarely causes obvious physical distress, unless
your health practitioner monitors your blood pressure on a
regular basis, it's easy to miss.
The famous study by the National Heart, Lung and Blood
Institute (NHLBI), known as the Framingham Heart Study,
found that half of all people who suffered a first heart
attack and two-thirds of first-time stroke victims also had
moderate to high blood pressure. What's more, left
untreated, high blood pressure can also increase the risk of
atherosclerosis (hardening of the arteries), aneurysms, loss
of vision and kidney failure.
Normal blood pressure is considered 120/80. When blood
pressure reaches 140/90 or above on a consistent basis, you
have high blood pressure. What do the numbers mean? The top
number, systolic pressure, represents the peak pressure
generated in your arteries when your heart beats. The bottom
number, diastolic pressure, indicates the pressure when your
heart is at rest between heartbeats. Among 95% of all people
with high blood pressure, health practitioners can generally
pinpoint no specific, single cause.
So Salty
For decades, the most common recommendation for people with
high blood pressure was to eat less salt. Experts have
advocated reducing our salt intake to no more than three
teaspoons a day: six grams (2400 mg), which is four grams
less than the current national average.
This recommendation was largely based on a study conducted
by Northwestern University Medical School in Chicago,
Illinois, known as INTERSALT. The study tested more than
10,000 men and women from 32 countries. The researchers
concluded that eating a lot of salt was linked to rises in
blood pressure.
Other scientists haven't always found the same results. One
review of 56 clinical trials by the Integrative and
Behavioral Cardiology Program at the Mount Sinai School of
Medicine in New York found only a modest reduction in blood
pressure when the salt shaker was left unshaken.
And an analysis of 58 studies by academics at the University
of Copenhagen, Denmark found that, overall, studies did not
support a general recommendation to reduce the amount of
salt we consume. Added to all this confusion, many people
are salt sensitive: their bodies retain excess salt instead
of flushing it out of their systems. Unfortunately, only
medical tests can reveal this sensitivity. Consequently,
experts still recommend that you eat fewer foods containing
salt. That means going easy on processed foods, lunch meats
and soft drinks.
In addition, increasing your intake of potassium, calcium
and magnesium may help your blood pressure.
Mitigating Minerals
Foods rich in potassium and magnesium not only help regulate
blood pressure, but may boost overall cardiovascular health
and reduce the risk of stroke. Vegetarian items such as
bananas, baked potatoes and oranges are rich in these
minerals.
Research that looked at 30,000 doctors found that those who
ate diets rich in fiber, potassium and magnesium had lower
blood pressure than the men who ate few of these
mineral-rich foods (Circ, 1992; vol 86:1475-1484). A study
of 40,000 female nurses found that their pressure decreased
when they consumed fibrous and magnesium-filled foods
(Hypertension, 1996, vol 27:1065-1072).
CoQ10
The nutrient CoQ10 is a vitamin-like substance which acts as
an antioxidant in the body, decreasing the harm caused by
caustic substances known as free radicals. Found in every
part of the body, CoQ10 is necessary for producing energy in
every cell. But it is estimated that nearly 40% of people
with high blood pressure are deficient in CoQ10.
Tests of CoQ10 seem to show that it can often reduce blood
pressure by almost 10% (Cur Ther Res 1990;47: 841-845). It
also appears to reduce blood triglycerides, blood fats
linked to heart disease, and insulin, while slightly
increasing HDL (good) cholesterol.
Food Fight
Perhaps the biggest breakthrough in lowering blood pressure
without the use of prescription medicine came with a study
known as DASH (Dietary Approaches to Stop Hypertension).
Funded by NHLBI and the National Institutes of Health, the
multicenter study examined more than 400 people with high
blood pressure. These folks were divided into three groups.
One ate the standard high-sodium, high-fat American diet,
the second a diet high in fruits and vegetables, and the
third a combination diet rich in fruits, vegetables and
low-fat dairy products (the DASH diet).
While the group eating plenty of fruits and vegetables
enjoyed a modest reduction in blood pressure, the study
found that combining low-fat dairy with produce lowered both
systolic and diastolic blood pressure by 11.4 and 5.5
points, respectively. And the benefits came quickly. Many of
the people on the combination diet lowered their blood
pressure within two weeks. The results were so impressive
that researchers at Brigham and Women's Hospital in Boston,
Massachusetts suggested that the DASH diet may offer an
alternative to drug therapy for people with hypertension and
may even serve to prevent high blood pressure altogether.
The DASH diet is low in saturated fat and rich in whole
grains, fruits and vegetables. Similar to the diet found in
Mediterranean cultures, DASH also includes nuts, seeds and
legumes, and is supplemented by non- or low-fat dairy
products. Moderate amounts of protein-in the form of fish,
poultry and soy-are also eaten. Eating in the DASH may also
spur weight loss. Since being overweight can increase your
blood pressure, the NHLBI strongly recommends a low-calorie
diet such as DASH to take off extra pounds.
Exercise and stress relief play critical roles in most
pressure-reducing plans.
Working out not only helps shed weight, it can also lower
your blood pressure. Low to moderate aerobic exercise four
days a week may lower blood pressure just as effectively as
a higher intensity workout. And learning how to manage
stress has helped dropped pressures in people with
hypertension (Arch Intern Med 2001; 161:1071-80).
Nutrition and lifestyle: two vital relief valves for
dropping your high blood pressure and increasing your
chances of longer life.
|